Danskerne er gode til at gennemskue digital svindel

Publiceret 01-03-2023

Over halvdelen af danskerne er blevet forsøgt svindlet via mail, sms eller telefonopkald, men kun 1 procent faldt i fælden, viser en ny analyse.

En ny analyse om danskernes kendskab til informationssikkerhed viser, at mange danskere fortsat udsættes for såkaldte phishing-forsøg. Heldigvis viser analysen også, at danskerne generelt er gode til at gennemskue forsøg på digitalt svindel.

Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner står bag analysen, der viser, at 57 procent af danskerne har været udsat for forsøg på phishing via mail, sms eller telefonopkald, men kun 1 procent af dem faldt i fælden og udleverede de personlige oplysninger.

I en tilsvarende undersøgelse fra 2020, havde 64 procent af danskerne oplevet forsøg på phishing og 2 procent blev svindlet.

”Jeg er glad for at se, at rigtig mange danskere har fået en god digital sikkerhedskultur ind under huden, og at få danskere falder i de digitale fælder. Vi må dog ikke læne os for langt tilbage, for det kan have store konsekvenser, når man bliver offer for et digitalt svindelnummer. Vi skal fortsætte med at øge kendskabet til den gode digitale adfærd og styrke danskernes kompetencer inden for digital sikkerhed,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.

”Vi ser en bekymrende udvikling i den digitale kriminalitet i disse år, og de kriminelle er ofte ét eller flere skridt foran. Derfor er det utrolig opløftende, at danskerne er blevet så gode til at gennemskue, hvornår der er tale om snyd. Men det gør det ikke alene. I kommunerne har vi et stort fokus på at uddanne og vejlede vores medarbejdere, så de har en sikker adfærd og dermed passer godt på danskernes oplysninger”, siger formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg Peter Rahbæk Juel.

”I regionerne gør vi vores yderste for at passe godt på dine sundhedsdata, og vi er med i kampagner om cybersikkerhed. Sundhedsvæsenet er dybt afhængigt af danskernes tillid. Det er positivt, at danskerne er gode til at gennemskue digital svindel på mail, sms eller telefon. For svindlerne er derude. Sikker digital adfærd hos danskerne kombineret med høj cybersikkerhed er vores bedste fælles værn, ” siger formand for Danske Regioner Anders Kühnau.

Hvert år i oktober afholdes national cybersikkerhedsmåned, som sætter fælles fokus på digital sikkerhed i Danmark, og Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner har i den forbindelse gennemført flere borgerrettede kampagner om cybersikkerhed. Senest har en kampagne med skuespilleren Bodil Jørgensen mindet folk om, at banker og offentlige myndigheder ikke uopfordret vil bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.

Om analysen

Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner tager hvert andet år temperaturen på, hvor godt borgere og offentligt ansatte efterlever anbefalingerne til en sikker digital adfærd samt barrierer, der kan stå i vejen for en god digital adfærd.

Hent analysen ’Danskernes kendskab til informationssikkerhed 2022’ her og find tidligere analyser fra 2013, 2014, 2015, 2016, 2018 og 2020 her.

Fakta: Hvad er phishing?

Phishing er en form for svindel, hvor svindlerne forsøger at narre personlige oplysninger, som fx kodeord, betalingskortoplysninger eller MitID-oplysninger, fra offeret.

Offeret kan fx blive lokket til at udlevere sine personlige oplysninger på baggrund af en dækhistorie eller blive bedt om at klikke på et link, som fører til en falsk loginside, hvor offeret kan indtaste sine loginoplysninger.

Phishing kan både foregå via mail, sms eller telefonopkald.

Hvis offeret falder for svindelnummeret, kan det få konsekvenser i form af økonomiske tab, identitetstyveri eller tab af data.

Yderligere oplysninger

Presserådgiver Michael Højgaard Bang, mihb@digmin.dk, tlf. 72 28 24 16

For flere nyheder om digitalisering: Følg Digitaliseringsministeriet på Twitter.