Introduktion
Digitaliseringsministeriets whistleblowerordning kan anvendes af en nærmere defineret personkreds (se nedenfor) til at indberette om forhold, der er omfattet af lov om beskyttelse af whistleblowere (”whistleblowerloven”). Indberetningen foretages via en digital whistleblowerportal, som du kan finde link til længere nede på denne side.
Ved indberetning til ordningen er whistlebloweren beskyttet af whistleblowerloven. Det er dog en betingelse for at være beskyttet af loven, at whistlebloweren har grund til at antage (dvs. er i god tro om), at de indberettede oplysninger er korrekte, og at oplysningerne handler om overtrædelser eller forhold, der er omfattet af loven. Beskyttelsen indebærer bl.a., at whistlebloweren ikke må mødes med repressalier som følge af indberetningen. Derudover skal ordningen sikre fortrolighed om identiteten på whistlebloweren, den berørte person, som indberetningen af en overtrædelse handler om, og eventuelle andre personer, der er nævnt i indberetningen.
Man må ikke bevidst indberette urigtige eller vildledende oplysninger. Hvis man gør det, kan det føre til negative ansættelsesretlige reaktioner eller kontraktretlige konsekvenser.
Vi anbefaler, at du læser denne side samt Whistleblowerpolitik for Digitaliseringsministeriets departement samt Justitsministeriets vejledning for whistleblowere, inden du foretager en indberetning.
VIGITG. Hvis du sender en indberetning, får du på kvitteringsbilledet en 16 cifret kode. Denne kode skal du anvende for at tilgå din indberetning, og det er derfor vigtigt, at du gemmer koden. Mister du koden, mister vi muligheden for at kommunikere med dig.
Hvem er omfattet af whistleblowerordningen?
Følgende personer kan benytte whistleblowerordningen:
- Arbejdstagere i Digitaliseringsministeriets departement, herunder CPR-Administrationen og Digital taskforce for kunstig intelligens i den offentlige sektor.
- Lønnede eller ulønnede praktikanter.
- Tidligere arbejdstagere, der indberetter eller offentliggør oplysninger, som vedkommende er kommet i besiddelse af i den periode, personen arbejdede for ministeriet.
- Personer, hvis arbejdsmæssige forhold endnu ikke er påbegyndt, der indberetter oplysninger om overtrædelser, som vedkommende har skaffet sig adgang til i løbet af ansættelsesprocessen eller andre før-kontraktuelle forhandlinger.
- Samarbejdspartnere og ansatte hos samarbejdspartnere, som ministeriet har et mere kontinuerligt eller formaliseret samarbejde med, herunder selvstændige erhvervsdrivende eller leverandører.
Personer, der ikke er omfattet af den nævnte personkreds, kan ikke indberette til whistleblowerordningen, og sådanne indberetninger vil som udgangspunkt blive afvist.
For departementets medarbejdere skal ordningen ses om et supplement til den direkte og daglige kommunikation om fejl og utilfredsstillende forhold mv. på arbejdspladsen. Vi opfordrer derfor til, at problemer om muligt søges løst ved i første omgang at henvende sig til nærmeste personaleleder, HR, tillidsrepræsentanterne eller arbejdsmiljørepræsentanten.
Hvis du ikke er komfortabel med at kontakte de nævnte parter, eller hvis du er i tvivl om, at din indberetning kan behandles effektivt og objektivt af vores interne whistleblowerenhed, kan du alternativt foretage din indberetning til Den Nationale whistleblowerordning (ekstern ordning placeret i Datatilsynet).
Whistleblowerloven indskrænker ikke din ret til at ytre dig som offentligt ansat. Du kan læse nærmere om rammerne for offentligt ansattes ytringsfrihed i Justitsministeriets vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed.
Hvilke forhold er omfattet af whistleblowerordningen?
Du kan indberette om følgende forhold, hvis de vedrører Digitaliseringsministeriets departement, herunder CPR-administrationen og Digital taskforce for kunstig intelligens i den offentlige sektor:
- Overtrædelser af EU-retten
- Strafbare forhold
- Alvorlige lovovertrædelser i øvrigt
- Grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige principper eller væsentlige interne retningslinjer
- Grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen
- Seksuel chikane
- Bevidst vildledning af borgere og samarbejdspartnere
Du kan indberette om enhver oplysning, herunder rimelig mistanke, om faktiske eller potentielle overtrædelser eller alvorlige forhold, som har fundet sted, eller som med stor sandsynlighed vil finde sted. Du kan også indberette om forsøg på at skjule sådanne overtrædelser.
Du bør altid have konkret viden eller begrundet mistanke om, at der er begået sådanne alvorlige forhold, inden du benytter dig af whistleblowerordningen.
Hvis du foretager en indberetning om oplysninger, som ikke er omfattet af whistleblowerloven, er vi ikke forpligtet til at gå videre med henvendelsen, og du vil ikke være beskyttet af loven.
Du kan læse mere i Digitaliseringsministeriets whistleblowerpolitik og i Vejledning for whistleblowere for en nærmere beskrivelse af, hvad du kan indberette om.
Hvordan indberetter du?
Indberetninger til departementets whistleblowerordning skal ske skriftligt via Statens Whistleblowersystem. Portalen kan tilgås via linket nedenfor eller ved at indsætte webadressen i en browser.
Departementets whistleblowerportal: https://DIGMIN-DEP.sit-wb.dk
Indberetninger indleveret via andre kanaler er ikke omfattet af ordningen.
Anonyme indberetninger
Du kan indberette anonymt til departementets whistleblowerordning. Hvis du vil være anonym, skal du være opmærksom på ikke at give oplysninger, der kan henføres til dig, fx navn, adresse mv. Det gælder også eventuelle vedhæftede dokumenter mv.
Hvis du vil være sikker på, at din identitet ikke kan spores ved de tekniske spor, der efterlades på internettet, anbefaler vi dig at indtaste webadressen i en blank browser i stedet for at bruge linket, og at undlade at anvende en computer, der er på en myndigheds netværk.
Undersøgelser på baggrund af anonyme henvendelser kan give anledning til vanskeligheder i praksis, ligesom myndigheder ikke i sig selv må lægge vægt på anonyme oplysninger som led i en indgribende afgørelse, fx over for en af myndighedens ansatte. Det kan indebære, at en indberetning om ulovligheder mv. må henlægges, uden at det er muligt at undersøge sagen til bunds.
Sagsbehandling og kommunikation
Din henvendelse behandles af departementets whistleblowerenhed. Whistleblowerenheden er et upartisk organ, der består af udvalgte, betroede medarbejdere i afdelingen Organisation, som sikrer en objektiv og saglig behandling af indberetninger. Enheden er underlagt krav om fortrolighed og tavshedspligt. Kun de autoriserede sagsbehandlere fra whistleblowerenheden kan tilgå din indberetning.
Vi kan have behov for at stille dig spørgsmål for at sikre, at sagen kan oplyses tilstrækkeligt til, at den kan behandles. Vi kommunikerer kun med dig via vores digitale whistleblowerportal. Derfor er det vigtigt, at du følger med i sagen ved løbende at logge dig ind og svare på eventuelle spørgsmål fra os.
Når du indsender indberetningen, får du på kvitteringsbilledet en 16 cifret kode. Denne kode skal du anvende for at tilgå din indberetning, og det er derfor vigtigt, at du gemmer koden. Mister du koden, mister vi muligheden for at kommunikere med dig.
I dokumenterne nedenfor kan du læse mere om retningslinjerne for whistleblowerordningen, samt hvordan henvendelser bliver behandlet, når de modtages.
Læs mere
Whistleblowerpolitik for Digitaliseringsministeriets departement
Orientering om behandling af personoplysninger i Digitaliseringsministeriets whistleblowerordning
Justitsministeriets vejledning for whistleblowere
Justitsministeriets vejledning om whistleblowerordninger på offentlige arbejdspladser
Lov om beskyttelse af whistleblowere (whistleblowerloven)
Justitsministeriets vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed
Den Nationale whistleblowerordning (ekstern ordning placeret i Datatilsynet)