Rådet for SMV:Digital skal videreudvikle SMV:Digital, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at blive mere digitale.
Det gør SMV:Digital ved at give tilskud til virksomheders digitale projekter. Og ved at hjælpe virksomhederne til at forstå, hvordan de bedst styrker deres kompetencer. Eller ændrer deres organisation, så de kan blive mere digitale.
Peter Rosenkrands, der er CEO for plastvirksomheden Proplast A/S, er udpeget som formand.
”Danske virksomheder er blandt de mest digitale i verden, men vores små og mellemstore virksomheder halter bagefter de store, når det gælder digitalisering. Dem skal vi hjælpe, så de bliver lige så digitale. Ønsket om at digitalisere er heldigvis stort blandt SMV’erne. Alene sidste år var der mere end 4300 ansøgninger om at modtage tilskud via SMV:Digital. Rådet for SMV:Digital har derfor en vigtig opgave med at samle op på de gode eksempler på digitale rejser i danske SMV’er, så de kan inspirere andre SMV’er”, siger digitaliserings- og ligestillingsminister Marie Bjerre.
Peter Rosenkrands, Proplast A/S:
”Jeg glæder mig til være med til at sætte digitalisering i små og mellemstore virksomheder på dagsorden og bidrage til, at SMV:Digital kan hjælpe endnu flere virksomheder de kommende år. Jeg ved, at digitalisering kan være svært, men jeg ved samtidig også, hvilke fordele digitalisering bringer i form af f.eks. effektivisering, forbedret kvalitet og øget adgang til brugbare data.”
Medlemmer af Rådet for SMV:Digital udpeges af digitaliserings- og ligestillingsministeren for to år ad gangen. Rådet for SMV:Digital vil de kommende to år bestå af følgende medlemmer:
Peter Rosenkrands, CEO og ejer, Proplast A/S (formand)
Inge V. Kristensen, Økonomi- og IT-chef, Unilite A/S
Kim Koertsen, Direktør og ejer, DanRobotics A/S
Laura Vilsbæk, Selvstændig inden for digital og strategisk forretningsudvikling
Lene Skyggelund, Chief Administrative Officer, Ven-To
Jan Damsgaard, Professor, Institut for Digitalisering, Copenhagen Business School
Louise Harder Fischer, Lektor, Institut for Business IT og forsker i ledelse og digital transformation, IT-Universitetet
Mette Neville, Professor, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet
Anette Vainer, Country Manager, Fortinet Denmark, IT-Branchen
Emil Drevsfeldt Nielsen, Erhvervspolitisk Chef, Dansk Metal
Frederikke Saabye, konst. Digitaliseringspolitisk fagchef, Dansk Erhverv
Jens Nedergaard, Business Developer, Danish Sound Cluster, IDA
Jes Lerche Ratzer, Chef for erhvervsfremme, Dansk Industri
Kathrine Blæsbjerg Sørensen, Chefkonsulent, Forskning & Innovation, Landbrug & Fødevarer
Lars Fremerey, Udviklingschef public affairs, GTS-foreningen
Mette Høgh, Formand for HK Handel, HK
Pernille Birch, økonom, SMVdanmark
Fakta
SMV:Digital hjælper små og mellemstore virksomheder med at starte deres digitale udvikling. I SMV:Digital kan virksomheder få inspiration og søge økonomisk støtte til rådgivning om digital udvikling – uanset om det er for at automatisere manuelle opgaver, opruste it-sikkerheden eller fx bruge data til at skabe bedre kundeoplevelser. SMV:Digital hjælper undervejs i processen, så den enkelte virksomhed kan få overblik og blive god til at opstarte og gennemføre digitale projekter.
SMV:Digital blev etableret i 2018 og har i 2018-2022 støttet knap 6.000 digitale projekter i SMV’er.
80 procent af de deltagende virksomheder vurderer 1 år efter afsluttet projekt, at projektet enten har bidraget eller forventes at bidrage til øget produktivitet. Derudover vurderer halvdelen, at projektet har bidraget til en mere grøn og bæredygtig omstilling af virksomheden.
SMV:Digital er støttet med midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Regionalfonden, Socialfond Plus, REACT-EU, NextGenerationEU, og EU’s Brexit-tilpasningsreserve.
Yderligere oplysninger
Presserådgiver Michael Højgaard Bang, mihb@digmin.dk, tlf. 72 28 24 16